Media Strip Story untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Menulis Teks Cerita Fantasi

Authors

  • Christina Maya Meilawati SMP Negeri 4 Sragen, Sragen
    Indonesia
  • Laili Etika Rahmawati Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta
    Indonesia
  • Giyato Giyato SMA Negeri 1 Karanganyar, Karanganyar
    Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23917/jptp.v1i1.975

Keywords:

Strip Story, Learning Outcomes, Activity, Fantasy Story Text

Abstract

Student learning outcomes about the material for writing fantasy story texts have not reached minimal learning mastery because of the lack of student activity in learning. The purpose of this study was to increase the activeness and learning outcomes of students in learning to write fantasy story texts. The form of this research is classroom action research. The research subjects were students of class VIIG of SMP Negeri 4 Sragen. Research through the assessment process based on CAR which includes four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. Based on the results of the action data analysis, it can be concluded that the application of strip story media is able to improve the ability to write fantasy story texts for class VIIG students of SMP Negeri 4 Sragen in the 2020/2021 academic year. Improved learning outcomes of writing fantasy story texts, students who scored above the KBM in the initial conditions were 35,72%  of students, increased to 67,68% in cycle 1, and in cycle 2 increased to 82,14%.  The active learning of students with certain indicators also increases. From the initial condition 40,72%  to 60,71%  in cycle 1, and in cycle 2 increased to 81,43%. The indicators are: active students to ask questions, express opinions, answer questions, do assignments, and present learning outcomes.

References

Aliyah, H. Z. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Strip Story Terhadap Maharoh Kalam Siswa Kelas VIII MTs Riyadlatul Ulum Batanghari Lampung Timur Tahun Pelajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Apriliyani, R., & Gazali, E. (2019). Pengaruh Penggunan Media Strip Story Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis dan Minat Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Arab. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(2).

Arikunto, dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta. Bumi Aksara.

Wulansari, E. (2017). Penerapan Media Strip Story Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Ayat Al-Quran Tentang Toleransi Kelas XII DI SMA Muhammadiyah 2 Palembang (Doctoral Dissertation, UIN Raden Fatah Palembang).

Yulaefien, A. (2015). Penggunaan Media Strip Story pada Pembelajaran Al-Qur’an Al-?ad?? di Madrasah Tsanawiyah Negeri Rowokele Kecamatan Rowokele Kabupaten Kebumen Tahun Pelajaran 2014/2015 (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).

Fikriyah, Q. Pengaruh Media Strip Story Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V MI El-Ziyan pada Mata Pelajaran IPS (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Khairunnisa, R., Cahaya, N., & Taqwiem, A. (2020). Keterampilan Menulis Cerita Fantasi Berdasarkan Komik “Doraemon” Peserta Didik Kelas VII-I MTsN 2 Kota Banjarmasin. Locana, 3(1), 61-71.

Khasan, A. A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Strip Story Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Terhadap Keaktifan Siswa Di MA Darul Ulum Purwogondo Kalinyamatan Jepara Tahun Pelajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, STAIN Kudus).

Lapenangga, P., Blegur, Y. R., Aryani, F., & Kago, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Dongeng melalui Media Strip Story pada Siswa Kelas III SD. Musamus Journal of Primary Education, 75-80.

Manalu, J. B. (2019). Pengaruh Media Strip Story Terhadap Kemampuan Menulis Teks Persuasi pada Siswa Kelas VIII SMP Swasta Tanjung Morawa Bersubsidi Tahun Pembelajaran 2018/2019 (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Medan).

Noprianti, D., & Fujiastuti, A. (2021). Media Pembelajaran Teks Cerita Fantasi Berbasis Komik. FKIP e-Proceeding, 18-38.

Nufus, H. (2019). Pembelajaran Insya (Kitabah) dengan Media Strip Story. Horizon Pendidikan, 10(2).

Nurgiyantoro, Burhan. (2001). Penilaian dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta : BPFE.

Nurgiyantoro, Burhan. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta : BPFE.

Nurhamidah, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Script Berbantuan Media Strip Story Terhadap Hasil Belajar Kelas IV Pada Mata Pelajaran Al-Qur’An Hadist di MIN 2 Pringsewu (Doctoral Dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Prasetyo, A. D. dan Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (4), 1717-1724.

Purba, D., & Marbun, W. (2019). The Implementation Of Picture Strip Story In Improving Students’Speaking Ability Of Darma Agung University. Jurnal Littera : Fakultas Sastra Darma Agung 1 (1), 169-179.

Sukmawati, B. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Fantasi dengan Media Strip Story pada Siswa Kelas IX-E SMP Negeri 3 Masbagik. Nusantara, 1(3), 276-294.

Ungu, F. N. W. (2020). Pengembangan Media Strip Story Berbasis Magic Picture Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab Kitabah Madrasah Diniyah Agus Salim Sumberrejo Purwosari Pasuruan (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Ziny, I. (2019). Pengaruh Media Strip Story Terhadap Kemampuan Hafalan Mufradat di MI Negeri Segaralangu Cipari Cilacap (Doctoral Dissertation, IAIN).

Downloads

Submitted

2022-07-25

Published

2022-07-25

Issue

Section

Articles