Exploring Online Student Relationships: A Qualitative Study of Social Media Usage, Motivations, and Barriers

Authors

  • Andi Pajolloi Bate Universitas Mercu Buana
    Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23917/komuniti.v17i1.6881

Keywords:

Social Media, Relationship Building, Online Learning

Abstract

Transisi ke pembelajaran daring telah mengubah cara mahasiswa membangun dan memelihara hubungan, menjadikan media sosial sebagai alat penting untuk interaksi antar teman sebaya. Studi ini meneliti bagaimana mahasiswa membentuk hubungan daring, motivasi mereka, dan tantangan yang mereka hadapi dalam komunikasi digital. Dengan menggunakan pendekatan studi kasus kualitatif, data dikumpulkan melalui wawancara semi-terstruktur dengan mahasiswa S1 yang mengandalkan media sosial untuk keterlibatan akademis dan sosial. Temuan mengungkapkan bahwa mahasiswa terutama menggunakan WhatsApp untuk komunikasi, dengan dukungan akademis sebagai pendorong awal untuk hubungan. Seiring waktu, hubungan ini berkembang melalui pengalaman bersama, interaksi timbal balik, dan dukungan emosional. Namun, tantangan seperti salah tafsir pesan, kurangnya isyarat non-verbal, dan perbedaan budaya menghadirkan hambatan bagi interaksi daring yang efektif. Studi ini menggarisbawahi pentingnya mengintegrasikan peluang keterlibatan sosial terstruktur dalam lingkungan pembelajaran daring dan menyoroti perlunya pendekatan hibrida yang menyeimbangkan interaksi digital dan tatap muka. Wawasan ini memberikan implikasi berharga bagi pendidik, universitas, dan platform pembelajaran digital dalam membina konektivitas dan kesejahteraan mahasiswa.

 

Building relationships in school and university environments is crucial for students' learning success. Through interactions with peers, students develop essential social skills such as communication, cooperation, and problem-solving. They also learn to control their emotions, respond to others' emotions, and navigate various situations. However, the shift to online learning has created barriers to forming strong peer relationships. This study employs a qualitative approach and case study method to analyze how students use social media to connect with peers in an online learning context. It delves into the nature of exchanged messages, the factors motivating closeness, and the obstacles to building relationships. The findings reveal that students initially seek online relationships primarily for learning support. Similarity and mutual liking emerge as key catalysts for fostering online closeness, while emotions and semantics pose potential hindrances. Notably, WhatsApp is identified as the dominant social media platform for fostering student-to-student relationships in the online learning environment. Despite the limitations of online interactions, social media plays a significant role in helping students build and maintain relationships essential for their academic success.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Submitted

2024-10-15

Accepted

2025-03-15

Published

2025-03-29