Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama

Authors

  • Giat Prasetya Universitas Muhammadiyah Pringsewu, Lampung
    Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23917/jmp.v20i1.11291

Keywords:

learning media, information technology, learning outcomes

Abstract

This research aims to describe and analyze how teachers use/implement based learning media of
Information Technology (IT) so that they can foster student responses and find out how teachers
overcome obstacles in implementing based learning media of IT and find out the teacher evaluation
system to determine learning outcomes by conducting observations and interviews with teachers at
UPT SMPN 2 Ambarawa using observation sheets and interview guidelines. The results obtained
are that the use-based media of IT at UPT SMPN 2 Ambarawa is still limited, this is because the
limitations of teachers in the IT world are still lacking, besides the lack of facilities and infrastructure
in schools, then the way teachers foster student responses varies, but with use-based learning media
of IT can foster student responses. The teacher’s way overcome obstacles in based learning of IT is
that teachers more often use based learning media of IT that are easy to apply or operate based on
the abilities of teachers, students and existing facilities and infrastructure. Based on student learning
evaluations, both formative and summative learning outcome evaluations from the cognitive, affective
and psychomotor domains, based learning of IT has an effect on student learning outcomes, namely
that student learning outcomes increase compared to learning using monotonous or conventional
methods. This can be seen from student scores that reach the KKM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anshori, Sodiq. (2015). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya” Hal. 88- 100 ISSN 2579-9924 (Online) ISSN 2579-9878 (Cetak).

Antoni, dkk. (2023). Penggunaan Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan e-ISSN: 2964-0131 p-ISSN-2964-1748. Vol. 02 No. 03 (2023): 144-152

Fandirawati, D. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi (Ti) Model Simulasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Sistem Pencernaan Manusia Kelas Viii Di MTsN 8 Aceh Besar. Banda Aceh: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.

Masril, Mardhiah. Dkk. (2021). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Vol. 5 – No. 2, year (2021), page 912-917 | ISSN 2548-

8201 (Print) | 2580-0469) (Online) |

Mawarni. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Kelas V SDN 169 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Tambusai. ISSN: 2614-6754 (print) ISSN: 2614-3097(online) Halaman 10368-10374 Volume 5 Nomor 3 Tahun 2021.

Muhson, Ali. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi.

Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. VIII. No. 2 – Tahun 2010, Hlm. 1 – 101. Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama

Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education Vol. 2, No. 1.

Nugraha. (2020). Peningkatan Hasil Belajar PAI Tentang Taharah Melalui Pembelajaran Berbasis Literasi Digital. Bandung. UIN Sunan Gunung Djati.

Nurbaiti. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Pjok Dengan Menggunakan Media Grafis Di SDN 028 Kubang Jaya Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau Volume 2 Nomor 4 Juli 2018 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 – 1337.

Nurchaili. (2010). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Proses Pembelajaran Kimia Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 16, Nomor 6, Nopember 2010.

Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, Volume 03, Nomor 01, Juni 2018.

Ricardo & Meilani, R. I. 2017. Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol. 2, No.2.

Rosa, F.O. (2015). “Analisis Kemampuan Siswa Kelas X pada Ranah Kognitif. Afektif dan Psikomotorik”. Jurnal Fisiska dan Pendididkan Fisika. 1(2): 42-44.

Satori, Djam’an & Aan Komariah. (2011). Metode Penelitian Kualitatif . Bandung : Alfabeta.

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Vol. 2, No.1, 2019, hal. 470 - 477 p-ISSN 2620-9047, e-ISSN 2620-9071.

Saud, S. Dkk. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Minat Belajar. SEMINAR NASIONAL HASIL PENELITIAN 2023 “Penguatan Riset, Inovasi, Kreativitas Peneliti di Era 5.0” LP2M-Universitas Negeri Makassar ISBN: 978-623-387-152-5.

Sujono. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Ta’dib : Volume 18 No 1( Jan- Juni 2020 ).

Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP-UPI. (2007). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian

3. Bandung: PT Imperial Bhakti Utama.

Widyawati, ER. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Pembelajaran Kekinian bagi Guru Profesional IPS dalam Penerapan Pendidikan Karakter Menyongsong Era Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, Volume 10 Proceedings of Seminar Kebangkitan Nasional dan Call for Paper Universitas Muhammadiyah Purwokerto ISSN: 2808-103X.

Wulandari, P. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Talking Stick Di Kelas V SDN 27 Anak Air Padang. Journal of Basic Education e-ISSN : 2656-6702 Studies Volume 4 No 1.

Downloads

Submitted

2025-06-26

Published

2025-06-26

How to Cite

Giat Prasetya. (2025). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama. Manajemen Pendidikan, 20(1), 116–122. https://doi.org/10.23917/jmp.v20i1.11291

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.