The Effect of Podcast and Flashcard on Knowledge of Safe Food Selection in Students of MAN 2 Bogor

Authors

  • Ratu Vernanda Nur Nazmah Qakti Universitas Binawan
    Indonesia
  • Isti Istianah Universitas Binawan
    Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23917/jk.v18i1.7047

Keywords:

Flashcard, Food Selection, Knowledge, Podcast

Abstract

Pendahuluan: Remaja putri sering kali mengutamakan tren sosial dibandingkan gizi atau keamanan pangan, sehingga menyebabkan tingginya angka keracunan pangan—48% di rumah dan 21% di sekolah. Untuk mengatasi hal tersebut, diperlukan media edukasi yang menarik. Penelitian ini menganalisis dampak media podcast dan flashcard terhadap pengetahuan keamanan pangan pada siswi MAN 2 Kota Bogor. Metode: Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain penelitian True experimental dengan rancangan pre-test post-test control group design. Pengumpulan data dilakukan melalui pre-test dan post-test untuk mengukur pengetahuan responden. Hasil: Analisis data menggunakan Paired Sample T-test menunjukkan adanya perubahan yang signifikan terhadap peningkatan pengetahuan siswa tentang memilih pangan aman sebelum dan sesudah edukasi menggunakan media podcast dan flashcard, yang ditunjukkan dengan nilai p pada pre-test dan post-test sebesar 0,000 yang berarti nilai tersebut < 0,05 pada kelompok podcast dan 0,001 (< 0,05) pada kelompok flashcard. Kesimpulan: Penelitian ini menyimpulkan bahwa baik media podcast maupun flashcard secara signifikan dapat meningkatkan pengetahuan siswa dalam memilih pangan aman (p < 0,05). Media podcast, khususnya, efektif untuk mendidik remaja. Untuk meningkatkan pemahaman, upaya di masa mendatang harus menekankan respons tubuh terhadap makanan yang tidak aman dan melibatkan lebih banyak subjek penelitian.

 

 

Introduction: Adolescent girls often prioritize social trends over nutrition or food safety, contributing to high rates of food poisoning—48% at home and 21% at school. To address this, engaging educational media is needed. This study analyzes the impact of podcast and flashcard media on food safety knowledge among female students at MAN 2 Bogor City. Method: This study is a quantitative study with a True experimental research design with a pre-test post-test control group design. Data were collected through pre-test and post-test to measure respondents' knowledge. Results: Data analysis using the Paired Sample T-test showed significant changes in increasing students' knowledge about choosing safe food before and after education using podcast and flashcard media, as indicated by the p-value in the pre-test and post-test of 0.000, which means the value is <0.05 in the podcast group and 0.001 (<0.05) in the flashcard group. Conclusion: This study concludes that both podcast and flashcard media significantly improve students' knowledge in choosing safe food (p < 0.05). Podcast media, in particular, is effective for educating adolescents. To enhance understanding, future efforts should emphasize the body's response to unsafe food and involve a broader range of research subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Submitted

2024-11-02

Accepted

2025-02-26

Published

2025-05-15

How to Cite

Qakti, R. V. N. N., & Istianah, I. (2025). The Effect of Podcast and Flashcard on Knowledge of Safe Food Selection in Students of MAN 2 Bogor. Jurnal Kesehatan, 18(1), 56–65. https://doi.org/10.23917/jk.v18i1.7047