The Effect of Podcast and Flashcard on Knowledge of Safe Food Selection in Students of MAN 2 Bogor
DOI:
https://doi.org/10.23917/jk.v18i1.7047Keywords:
Flashcard, Food Selection, Knowledge, PodcastAbstract
Pendahuluan: Remaja putri sering kali mengutamakan tren sosial dibandingkan gizi atau keamanan pangan, sehingga menyebabkan tingginya angka keracunan pangan—48% di rumah dan 21% di sekolah. Untuk mengatasi hal tersebut, diperlukan media edukasi yang menarik. Penelitian ini menganalisis dampak media podcast dan flashcard terhadap pengetahuan keamanan pangan pada siswi MAN 2 Kota Bogor. Metode: Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain penelitian True experimental dengan rancangan pre-test post-test control group design. Pengumpulan data dilakukan melalui pre-test dan post-test untuk mengukur pengetahuan responden. Hasil: Analisis data menggunakan Paired Sample T-test menunjukkan adanya perubahan yang signifikan terhadap peningkatan pengetahuan siswa tentang memilih pangan aman sebelum dan sesudah edukasi menggunakan media podcast dan flashcard, yang ditunjukkan dengan nilai p pada pre-test dan post-test sebesar 0,000 yang berarti nilai tersebut < 0,05 pada kelompok podcast dan 0,001 (< 0,05) pada kelompok flashcard. Kesimpulan: Penelitian ini menyimpulkan bahwa baik media podcast maupun flashcard secara signifikan dapat meningkatkan pengetahuan siswa dalam memilih pangan aman (p < 0,05). Media podcast, khususnya, efektif untuk mendidik remaja. Untuk meningkatkan pemahaman, upaya di masa mendatang harus menekankan respons tubuh terhadap makanan yang tidak aman dan melibatkan lebih banyak subjek penelitian.
Introduction: Adolescent girls often prioritize social trends over nutrition or food safety, contributing to high rates of food poisoning—48% at home and 21% at school. To address this, engaging educational media is needed. This study analyzes the impact of podcast and flashcard media on food safety knowledge among female students at MAN 2 Bogor City. Method: This study is a quantitative study with a True experimental research design with a pre-test post-test control group design. Data were collected through pre-test and post-test to measure respondents' knowledge. Results: Data analysis using the Paired Sample T-test showed significant changes in increasing students' knowledge about choosing safe food before and after education using podcast and flashcard media, as indicated by the p-value in the pre-test and post-test of 0.000, which means the value is <0.05 in the podcast group and 0.001 (<0.05) in the flashcard group. Conclusion: This study concludes that both podcast and flashcard media significantly improve students' knowledge in choosing safe food (p < 0.05). Podcast media, in particular, is effective for educating adolescents. To enhance understanding, future efforts should emphasize the body's response to unsafe food and involve a broader range of research subjects.
Downloads
Downloads
Submitted
Accepted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ratu Vernanda Nur Nazmah Qakti, Isti Istianah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







