The Influence of Snakes and Ladders Edugames on Tuberculosis Literacy of Students at Elementary School

Authors

  • Andi Asmiati Nurdin Universitas Indonesia Timur
    Indonesia
  • Ardiansah Hasin Universiats Indonesia Timur
    Indonesia
  • Zulfidayani Syafruddin Universitas Indonesia Timur
    Indonesia
  • Andi Auliyah Warsyidah Universitas Indonesia Timur
    Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23917/jk.v18i1.6943

Keywords:

Edugames, health literacy, tuberculosis

Abstract

Pendahuluan: Penelitian ini membahas tuberkulosis sebagai masalah kesehatan global yang memerlukan pendidikan dini, yang menargetkan siswa sekolah dasar selama tahap penting perkembangan perilaku. Penelitian ini mengeksplorasi penggunaan Ular Tangga sebagai alat pendidikan yang menarik untuk meningkatkan literasi tuberkulosis. Penelitian ini bertujuan untuk: 1) menilai dampak permainan terhadap literasi tuberkulosis siswa di SDN No. 234 Inpres Takalar Kota, 2) mengevaluasi tingkat literasi sebelum penerapan permainan, dan 3) menilai tingkat literasi setelah penggunaannya. Metode: Jenis penelitian ini adalah pra-eksperimental, yaitu one-group pretest-posttest design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa di SDN No. 234 Inpres Takalar Kota yang berjumlah 314 orang dari 6 kelas, sedangkan sampel dalam penelitian ini adalah 50 siswa kelas V yang dipilih menggunakan teknik randomisasi kelas. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrumen tes literasi tuberkulosis pilihan ganda. Data dalam penelitian ini dianalisis secara deskriptif dan inferensial. Hasil: Analisis deskriptif menunjukkan peningkatan skor rata-rata literasi tuberkulosis siswa dari 54,80 (tes awal) menjadi 76,42 (tes akhir). Analisis inferensial menggunakan uji Wilcoxon signed-rank mengonfirmasi adanya pengaruh positif signifikan dari permainan edukasi ular tangga terhadap literasi tuberkulosis. Kesimpulan: permainan edukasi ular tangga berhasil meningkatkan literasi tuberkulosis siswa

 

 

Introduction: This study addresses tuberculosis as a global health issue requiring early education, targeting elementary students during a key stage of behavior development. It explores the use of Snakes and Ladders as an engaging educational tool to improve tuberculosis literacy. The research aims to: 1) assess the impact of the game on students' tuberculosis literacy at SDN No. 234 Inpres Takalar Kota, 2) evaluate literacy levels before the game's implementation, and 3) assess literacy levels after its use. Method: This type of research is pre-experimental, namely one-group pretest-posttest design. The population in this study were all students at SDN No. 234 Inpres Takalar city numbered 314 people from 6 classes, while the sample in this study was 50 class V students who were selected using class randomization techniques. The instrument used in this research was a multiple choice tuberculosis literacy test instrument. The data in the research were analyzed descriptively and inferentially.  Results: Descriptive analysis showed an increase in students' average tuberculosis literacy scores from 54.80 (pre-test) to 76.42 (post-test). Inferential analysis using the Wilcoxon signed-rank test confirmed a significant positive effect of Snakes and Ladders Edugames on tuberculosis literacy. Conclusion: the Snakes and Ladders educational game was successful in increasing students' tuberculosis literacy

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Submitted

2024-10-22

Accepted

2025-04-28

Published

2025-05-15

How to Cite

Nurdin, A. A., Hasin, A., Syafruddin, Z., & Warsyidah, A. A. (2025). The Influence of Snakes and Ladders Edugames on Tuberculosis Literacy of Students at Elementary School . Jurnal Kesehatan, 18(1), 47–55. https://doi.org/10.23917/jk.v18i1.6943