Peningkatkan Kemampuan Promosi Online Taman Lazuardi Desa Susukan, Sumbang, Kabupaten Banyumas Melalui Pembuatan Video
DOI:
https://doi.org/10.23917/warta.v26i2.1225Keywords:
promotion team, taman Lazuardi, video creationAbstract
Taman Lazuardi as one of the tourist destinations of Susukan Village, of course it requires promotion in order to attract tourists to come to Taman Lazuardi. Taman lazuardi promotion team has used several social media platforms as promotional tools, but the results are still not optimal. One of the reasons is the lack of skills to create interesting content. One of the content that according to the promotion team is not yet attractive is content in the form of promotional videos. Therefore, it is necessary to provide training in create videos for promotional purposes through social media which can ultimately attract tourists. The service implementation team in this case will cooperate with the Taman Lazuardi promotion team in Susukan Village, Susukan, Banyumas. The method used to overcome partner problems is to do some training sessions and accompaniment. The result of this activity was the creation of 7 promotional videos made by Susukan residents and uploaded to Taman Lazuardi's social media.
Downloads
References
Apriliani, Z., Hasanah, U., & Anas, A. S. (2019). Pembuatan Video Profil dengan Efek Vintage Kampung Wisata Adat Sengkoah sebagai Media Informasi. JTIM : Jurnal Teknologi Informasi Dan Multimedia, 1(1), 57–65. https://doi.org/10.35746/jtim.v1i1.15
Arianto, H., Pitana, I. G., Wiranatha, A. S., & Budiarsa, M. (2022). The Effectiveness of Bali Tourism Promotion Through Out Digital Marketing Videos. International Journal of Social Science (IJSS), 1(5), 553–562.
Dina, N. Z., Firdaus, A. A., & Yunardi, R. T. (2020). Pelatihan Pembuatan Website Menggunakan Elementor pada Produk Bumdes Banjarworo, Kabupaten Tuban sebagai Sarana Promosi. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 1(1), 24–30. https://doi.org/10.47747/pengabdiankepadamasyarakat.v1i1.109
Fitriani, N. & Susanti, E. (2021). Penggunaan Media Aplikasi Editor Video VN Dalam Pembelajaran Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas XI SMA Pm At-Taqwa. Jurnal Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia, halaman 584-591.
Hermawan, D. (2018). Content Creator dalam Kacamata Industri Kreatif: Peran Personal Branding dalam Media Sosial. E-Jurnal Universitas Katolik Parahyangan, 1, 1–12.
Lathifah, Z., & Lubis, D. P. (2018). Hubungan Penggunaan Media Sosial Dengan Perkembangan Usaha Kecil dan Menegah Kuliner Wilayah Solo Raya. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 16(1), 75–88.
Marlinah, L. (2017). Meningkatkan Ketahanan Ekonomi Nasional Melalui Pengembangan Ekonomi Kreatif. Cakrawala - Jurnal Humaniora, 17(2), 258–265. https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/cakrawala/article/view/2488
Noor, M. F., Novianti, L. D., & Ayuni, R. D. (2018). Penggunaan Video Promosi Wisata Via YouTube untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan ke Kota Banjarbaru. Uniska, 1(1), 1–10.
Nuryanti, N., Istiyanto, S. B., Nugroho, A., Runtiko, A. G., & Prastyanti, S. (2021). Strategi Promosi Taman Lazuardi Dalam Rangka Memperkuat Ketahanan. 27(3), 309–328.
Nuryanti, Subejo, Witjaksono, R., & Fathoni, M. (2019). Village Official Website and Inclusive Communication Approach in Empowerment of Villagers in Susukan Banyumas Central Java, Indonesia. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 255(1). https://doi.org/10.1088/1755-1315/255/1/012047
Prabowo, H., Sumastuti, E., Indriworo, H. E., & KA, P. A. (2021). Pembuatan Video Promosi sebagai Strategi Digital Marketing Produk BUMDES. Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas PGRI Semarang, 183–187.
Pratama, M. H., Misnawati, D., & Wijayanti, I. (2022). Video Profil BUMDes Sebagai Media Promosi Desa Surabaya Timur. MUKASI: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 100–110. https://doi.org/10.54259/mukasi.v1i2.756
Pritama, A. D., Setyaningsih, G., & Mardani, T. (2020). Pelatihan Produksi Video Untuk Konten Promosi Online Di Industri Kecil Menengan (Ikm) Kabupaten Pekalongan. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat, 2(1), 61–69. https://ejournal.amikompurwokerto.ac.id/index.php/jpmm/article/view/935
Rajudin, A. A. (2021). Inilah Pentingnya Learning By Doing. Media Indonesia.
Ramadana, C. B., & Ribawanto, H. (2010). Keberadaan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Sebagai Penguatan Ekonomi Desa (Studi di Desa Landungsari, Kecamatan Dau, Kabupaten Malang) Coristya. Jurnal Administrasi Publik (JAP), 1(6), 1068–1076.
Setiansah, M., Novianti, W., & Istiyanto, S. B. (2019). Literasi Media Digital Berbasis Individual Competence Framework Pada Keluarga Buruh Migran Anggota Paguyuban Seruni Kabupaten Banyumas. Journal Acta Diurna, 15(1), 17. https://doi.org/10.20884/1.actadiurna.2019.15.1.1572
Setiansah, M., Sutikna, N., Novianti, W., Putri, A., & Soedirman, U. J. (2021). Produksi Konten Branding Menggunakan Aplikasi Video Dan Grafis Berbasis Android Untuk Buruh Migran Seruni. 8(March 2020), 406–414.
Sururama, R., & Masdar, A. A. (2020). Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Terhadap Peningkatan Pendapatan Asli Desa (Pades) Desa Batetangnga Kecamatan Binuang Kabupaten Polewali Mandar Provinsi Sulawesi Barat. Jurnal Media Birokrasi, 87–108.
Widayanti, R. E., & Oktafia, R. (2021). Strategi Pemasaran Berbasis Online Pada Produk Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) “Sukses Bersama” Desa Sugihwaras Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(1), 242–252. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(1).6847
Wijayanti, A. (2021). Efektivitas Instagram dalam Meningkatkan Minat Kunjungan Wisatawan di Daerah Istimewa Yogyakarta. Indonesian Journal of Tourism and Leisure, 02(1), 26–39. https://doi.org/10.36256/ijtl.v2i1.138
Downloads
Submitted
Accepted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Warta LPM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.